Selamat datang kepada semua pengunjung Virtual Church Ministries. Tuhan Yesus memberkati.

Wednesday, August 11, 2010

40 HARI BERPUASA DAN BERDOA

Maleakhi 4: 5-6
Hari ini merupakan hari pertama saudara kita yang beragama Islam menunaikan ibadah puasa. Saya, sejak beberapa tahun kebelakangan ini juga sering 'mengerjakan' ibadah puasa Kristiani. Tidak tetap seperti mereka tetapi saya mengambil waktu untuk berpuasa apabila ada 'gerakan' untuk berbuat demikian. Saya juga terdorong mengikuti gerakan puasa dan doa anjuran gereja mahupun pertubuhan Kristian yang lain.

Satu perkara yang saya ingin tekankan di sini ialah puasa orang Kristian tidak bermakna jika tidak disertai doa. Itulah sebabnya ia disebut 'Berdoa dan Berpuasa' atau 'Berpuasa dan Berdoa'. Kenapa? Kerana isu utamanya ialah berdoa. Doa yang disertai dengan puasa sebenarnya mencerminkan kesungguhan dalam mendoakan perkara2 doa. Berpuasa saja tanpa berdoa tidak mempunyai apa2 makna di hadapan Tuhan. Tetapi jika kita berpuasa dan berdoa, ia seolah2 seperti kita menarik perhatian Tuhan sehingga Dia memalingkan wajahnya untuk menjawab keperluan doa kita.

Puasa orang2 Kristian bukanlah puasa yang diwajibkan. Ia hanya digalakkan dan terserah kepada kehendak, beban, dan kemampuan setiap individu yang terlibat. Tetapi panggilan untuk berdoa sepatutnya wajib. Ia kerana doa pada dasarnya ialah komunikasi antara kita dengan Tuhan. Kita perlu berhubung dengan Tuhan selalu agar kehidupan rohani kita sentiasa bernafas. Itulah sebabnya kekristianan tanpa doa secara rohaninya adalah mati. Orang yang bernafas pasti ingin makan, dan makanan rohani ialah firman Tuhan. Doa dan puasa yang didasari oleh firman Tuhan sesungguhnya doa yang efektif.

Setiap tahun National Evangelical Christian Fellowship (NECF) sebenarnya menganjurkan gerakan 40-Hari Berpuasa dan Berdoa di sepanjang bulan kemerdekaan. Semua umat Kristian di negara ini diseru untuk menyertainya kerana ia menandakan kesatuan kita untuk berdoa bagi negara yang kita kasihi ini. Bukan hanya berdoa tentang hal2 gereja dan keperluan anggota2 gereja, tetapi kesatuan untuk mendoakan para pemimpin negara, isu2 politik, ekonomi, sosial, dan kemasyarakatan yang berlegar di negara kita.

Gerakan doa dan puasa anjuran NECF pada tahun ini sudah pun bermula sejak 8 Ogos yang lalu dan akan berkakhir pada 16 September nanti. Tema pada tahun ini ialah "Menyatupadukan Genarasi" (Uniting the Generations), dan saya secara peribadi berpendapat bahawa ianya sangat releven dengan situasi negara kita pada masa ini.

Kita sedang berhadapan dengan keadaan di mana ada jurang di antara generasi. Generasi baru mula memberontak kepada generasi yang lebih dahulu, manakala generasi terdahulu disifatkan oleh generasi baru sebagai terlalu mengongkong dan 'memerintah'. Jurang ini kita tidak hanya lihat dalam masyarakt secara umum tetapi terjadi di dalam komuniti gereja dan keluarga sebagai unit asas masyarakat. Impak daripada jurang ini secara langsung atau tidak langsung menyebabkan peningkatan gejala2 sosial yang tidak sihat dalam masyarakat kita. Ramai anak2 muda yang tidak lagi mahu mendengar nasihat dan teguran orang2 tua. Banyak pasangan suami isteri yang tidak lagi sehaluan, dan ibu bapa juga ramai yang seakan2 sudah 'bosan' mendidik anak2 mereka.

Sebagai orang2 yang percaya Tuhan, kita tidak boleh hanya duduk berpeluk tubuh melihat nilai2 moral masyarakat kita semakin luntur. Kita tidak boleh hanya tahu mengomen pemimpin mana yang baik dan tidak baik. Tidak boleh hanya menjadi penonton dan pengguna yang pasif. Negara kita, politik, ekonomi dan sosial negara kita adalah tanggungjawab kita bersama. Sebagai orang2 Kristian yang mengaku bahawa Yesus mengasihi seluruh dunia ini, maka kita sebagai pengikut2nya harus bertindak sama menyatakan Kasih Yesus itu dengan mula berlutut, berpuasa dan berdoa untuk negara ini. Ayuh! Saudara2ku, kita sertai 40 Hari Berpuasa dan Berdoa 2010. Bersama kita 'menyatupadukan generasi' Malaysia.

Nota: Sudah lupakah kita tentang Yesus yang telah berpuasa selama 40 hari dan 40 malam sebelum memulakan pelayanan-Nya? Atau sudah lupakah kita tentang peluh Yesus yang seperti darah menitik ke bumi ketika Dia berdoa dengan tekun di bukit Zaitun, saat sebelum Dia ditangkap? Berdoa (dan berpuasa) bukanlah 'zon keselesaan'. Ia adalah 'zon peperangan'.

No comments:

Post a Comment

"Perkataan yang baik merupakan berkat bagi banyak orang." (Amsal 10: 21)