Selamat datang kepada semua pengunjung Virtual Church Ministries. Tuhan Yesus memberkati.

Saturday, April 11, 2009

PERAYAAN PASKAH KRISTIAN


Shalom! Dalam nama Tuhan Yesus Kristus. Paskah disambut dengan cara yang berbeza-beza mengikut tradisi gereja masing-masing. Namun hari-hari yang lebih popular dan diberi perhatian yang lebih khusus ialah Good Friday (Jumaat Agung)  dan Easter Sunday. Ramai orang, bahkan orang ‘Kristian’ sendiri kurang mengerti tentang Paskah, Good Friday, dan Easter. Oleh itu ramai orang (Kristian) tidak begitu menghargai hari-hari ini dan tidak menyambutnya dengan makna yang lebih alkitabiah.

Tanpa mempersoalkan maksud di luar konteks Kristian, pengertian secara ringkas bagi Good Friday adalah hari memperingati hari kematian Tuhan Yesus, manakala Easter pula merujuk kepada hari memperingati hari kebangkitan Tuhan Yesus dari kematian (pada hari ketiga selepas kematianNya). Tarikh Good Friday berbeza-beza setiap tahun kerana ditentukan oleh pengiraan dan penetapan hari Easter berdasarkan kalendar Ibrani, Paschal Full Moon (PFM). Perayaan Paskah bagi orang Yahudi sebenarnya ketetapan ibadah yang diperintahkan oleh TUHAN sendiri untuk memperingati ‘pembebasan’ mereka dari perhambaan di Mesir pada zaman nabi Musa dahulu.

Menurut kitab Keluaran (bab 5-12), nabi Musa telah diperintahkan oleh TUHAN untuk memimpin umat Israel keluar dari Mesir supaya dapat beribadah kepadaNya. Firaun pada mulanya tidak membenarkan mereka pergi sehingga tulah yang terakhir menimpa Mesir, iaitu ‘kematian’ semua anak sulung orang Mesir termasuk Firaun dan segala ternakan mereka. Hanya selepas itu barulah Firaun membenarkan mereka pergi. Pada malam ‘pembunuhan’ itu TUHAN telah ‘melewati’ (pass over) rumah orang-orang Israel yang ditandai oleh darah anak domba yang disembelih sebagai korban Paskah. TUHAN memerintahkan umat Israel untuk melakukan ibadah Paskah ini setiap tahun untuk memperingati penyelamatan dari Tuhan. Itulah sebabnya sungguhpun orang-orang Yahudi telah tercerai-berai di serata tempat di dunia ini, mereka tetap dapat disatukan semula kerana sambutan perayaan ini.

Dalam konteks Kristian, perayaan Paskah tidak lagi merujuk kepada perayaan Paskah Yahudi, tetapi seperti yang saya nyatakan di atas, merujuk kepada hari memperingati ‘pembebasan’ manusia daripada perhambaan dosa melalui ‘kematian’ dan ‘kebangkitan’ Yesus Juruselamat. Dialah anak domba Allah yang menjadi korban Paskah sejati (Yohanes 1: 29). Menurut kitab Taurat, hampir segala sesuatu disucikan dengan darah. Demikian juga dosa hanya dapat diampunkan jika ada penumpahan darah (Ibrani 9: 22). Di dalam perjanjian lama, setiap kali umat Israel berdosa, mereka akan mempersembahkan haiwan seperti lembu, domba, kambing, dan burung sebagai korban pengampunan dosa. Haiwan-haiwan ini pula mestilah yang sihat dan tidak bercacat cela.

Kitab orang Yahudi bukanlah gambaran lengkap dan sempurna tentang perkara yang sebenarnya. Ia hanyalah bayangan kepada karya yang sempurna pada masa hadapan. Semua persembahan korban itu tidak dapat menghapuskan dosa manusia. Darah haiwan tidak dapat menggantikan dosa manusia. Dosa manusia hanya dapat dihapuskan dengan korban darah manusia juga. Manusia yang akan dikorbankan itu pula haruslah seseorang yang tidak ada cacat celanya atau dalam erti kata yang sebenar 'tidak berdosa'. Namun sebelum dan selepas Yesus, tidak ada manusia di muka bumi ini yang tidak berdosa. Setiap bayi yang dilahirkan sudah berdosa (kerana dosa warisan dari Adam; Bapa leluhur kita). Siapakah yang layak untuk dijadikan korban penghapus dosa manusia? Allah mengetahui bahawa hanya ada satu cara iaitu 'menjadikan' seorang manusia yang tidak berdosa untuk tujuan tersebut.

Karya yang mulia itu terlaksana melalui Yesus dan hanya Dia. Yesus dikandung oleh seorang perawan bernama Maria dengan kuasa Roh Kudus (bukan hasil hubungan suami isteri). Itu telah menjadikanNya tidak berdosa sejak dibentuk di dalam rahim 'ibu'Nya, saat dilahirkan sampailah ke akhir hayat 'manusia'Nya. Yesus Kristus melakukan kehendak Allah, dan mempersembahkan diriNya sendiri sebagai korban penghapus dosa. Hal itu dilakukanNya hanya sekali saja untuk selama-lamanya. Dengan darahNya yang jauh lebih berharga dari emas dan perak,Dia menebus kita dari dosa (1 Petrus 1: 18-19).

"Sebenarnya Dia ilahi, tetapi Dia tidak menganggap keadaanNya yang ilahi harus dipertahankanNya. Sebaliknya, Dia rela melepaskan segala-galanya, lalu menjadi seperti hamba. Dia datang sebagai manusia. Dia merendahkan diri dan hidup taat kepada Allah sehingga mati; mati di atas salib. Itulah sebabnya Allah meninggikan dia setinggi-tingginya, dan mengurniai Dia kedudukan yang lebih tinggi daripada semua kedudukan yang lain. Oleh itu, untuk menghormati Yesus, semua makhluk di syurga, di bumi dan di bawah bumi akan sujud menyembah Dia. Mereka semua akan mengaku bahawa Yesus Kristus ialah Tuhan; dengan demikian Allah Bapa dimuliakan.” (Filipi 2: 6-11, Alkitab BM)

2 comments:

  1. "Kerana begitu besar kasih Allah akan dunia ini sehingga Dia telah mengaruniakan anakNya yang tunggal supaya setiap yang percaya kepadaNya tidak binasa, melainkan beroleh hidup yang kekal" Yoh 3:16, ITB

    Blessed Easter friends!

    ReplyDelete

"Perkataan yang baik merupakan berkat bagi banyak orang." (Amsal 10: 21)